Originální popis hry
Ve hře Myrmes, která byla původně uvedena pod názvem ANTerpryse, hráči ovládají mravenčí kolonie a pomocí svých mravenců prozkoumávají zemi (zanechávají za sebou feromony), sklízejí "plodiny" jako kámen, hlínu a mšice, bojují s ostatními mravenci, plní požadavky královny, rodí nové mravence a jinak ovládají svůj malý kousek hlíny, a to vše ve snaze získat body a dokázat, že patří na vrchol hromady, ehm, mraveniště. Po třech sezónách drbání a shánění potravy čeká každou mravenčí kolonii krutá zima, která prověří její koloniální sílu.
Z herního hlediska má každý hráč k dispozici samostatnou herní desku, na které sleduje, co se děje uvnitř jeho kolonie – tedy zda se sestry starají o larvy nebo dělají jiné věci, kde se larvy nacházejí v procesu růstu, jaké má kolonie zdroje, jaké akce mají dělníci k dispozici, když opustí kolonii, a tak dále. Společná herní deska zobrazuje krajinu mimo výstupní tunel, který sdílejí všechny kolonie; po výstupu z tohoto tunelu se dělníci mravenců mohou pohybovat po terénu a umisťovat feromony (což jim umožňuje přístup ke kostkám zdrojů), uklízet prázdné feromony (aby si uvolnili místo), lovit kořist (odhazováním vojáků) nebo umisťovat speciální destičky (ale pouze v případě, že mravenčí kolonii vyvinuli).
Hra trvá tři roky a na začátku každého roku se hází třemi sezónními kostkami, které určují událost pro každou sezónu: larvy nebo vojáky navíc, více VP za akce atd. V rámci každého ročního období mohou hráči utratit larvy a upravit si tak událost pro sebe na své osobní desce hráče. (Dejte dětem práci!) Po úpravě události hráči přidělí sestry na zrození larev, dělnic nebo vojáků mravenců nebo je použijí na jiné akce. Dělničtí mravenci se pak věnují svým činnostem, pracují v samotné kolonii (ačkoli zpočátku je otevřena pouze jedna úroveň kolonie) nebo cestují do okolního světa, aby lovili kořist (berušky, termity, pavouky), pokládali feromony (což jim později umožňuje nárokovat si na těchto místech zdroje), umisťovali speciální destičky (jako je farma mšic nebo subkolonie) nebo odstraňovali feromony, které zanechali mravenci z jakékoli kolonie. Po sklizni pak sestry, které se nestaraly o porody, provádějí další akce, jako je otevření nového tunelu, který může používat pouze vaše kolonie, vyčištění nové úrovně v kolonii nebo splnění jednoho ze šesti cílů (ukořistění určitého počtu kořisti, postavení speciálních destiček atd.) stanovených na začátku hry.
Po třech ročních obdobích musí hráči zaplatit jídlo, aby jejich kolonie přečkala zimu, a pokud se jim to nepodaří, ztrácejí body. Kdo má po třech letech nejvíce bodů, vyhrává. Ať žijí naši noví mravenčí vládci!
Automatický překlad
In Myrmes, originally shown under the name ANTerpryse, players control ant colonies and use their ants to explore the land (leaving pheromones in their wake); harvest "crops" like stone, earth and aphids; fight with other ants; complete requests from the Queen; birth new ants; and otherwise dominate their tiny patch of dirt, all in a quest to score points and prove that they belong at the top of the heap, er, anthill. After three seasons of scrabbling and foraging, each ant colony faces a harsh winter that will test its colonial strength.
In game terms, each player has an individual game board to track what's going on inside his colony – that is, whether the nurses are tending to larvae or doing other things, where the larvae are in their growth process, what resources the colony has, which actions are available to workers when they leave the colony, and so on. The shared game board shows the landscape outside the exit tunnel that all colonies share; after exiting this tunnel, workers ants can move over the terrain to place pheromones (which gives them access to resource cubes), clean up empty pheromones (to make space), hunt prey (by discarding soldiers) or place special tiles (but only if they've developed the ant colony).
The game lasts three years, and at the start of each year three season dice are rolled to determine the event for each season: extra larvae or soldiers, more VPs for actions, and so on. Within each season, players can spend larvae to adjust the event for themselves on their personal player board. (Put the kids to work!) After adjusting the event, player allocate nurses to birth larvae, worker or soldier ants or to use them for other actions. The worker ants then do their thing, working within the colony itself (although only one colony level is open initially) or traveling to the outside world to hunt prey (ladybugs, termites, spiders), lay down pheromones (which later lets them claim resources on these spaces), place special tiles (like an aphid farm or sub-colony), or clear out pheromones left by ants from any colony. After harvesting, nurses who didn't tend to births then take additional actions, such as opening a new tunnel that only your colony can use, clearing a new level within your colony, or meeting one of the six objectives (capture a certain number of prey, build special tiles, and so on) laid out at the start of the game.
After three seasons, players must pay food to get their colony through winter, losing points if they can't. Whoever has the most points after three years wins. All hail our new ant overlords!