Originální popis hry
Hráči jsou stavitelé ve starověkém Egyptě, kteří soutěží o co největší slávu při stavbě různých monumentů, které si vyžádal faraon (Sfinga, Obelisk, Chrám a Pyramida).
Hra trvá 5 tahů. V každém tahu hráči umístí své pěšáky na hrací desku podél břehů Nilu a získají výhody uvedené na každém políčku. Na pravém břehu jsou pevně daná políčka, na kterých mohou hráči získávat dělníky, zlepšovat své obchodní možnosti, ovlivňovat záplavy (a tím i úrodnost polí) a vyhrazovat si právo stavět monumenty (ty se staví až po dokončení všech umístění). Na levém břehu si hráči mohou vzít karty, které se na začátku každého tahu náhodně rozmístí na 10 políček; některé z těchto karet se uchovávají až do konce hry (obdělávatelná pole, kamenolomy, božstva poskytující zvláštní výhody), jiné se po použití odhazují a nabízejí hned několik výhod.
Ve hře Egizia je mechanika umisťování dělníků otočena tak, že hráči musí své pěšáky umisťovat podle toku Nilu a pohybovat se směrem na sever (od horního okraje desky ke spodnímu, tedy z pohledu od Středozemního moře). Tímto způsobem každé umístění nejenže blokuje soupeřům možnost vybrat si stejné pole (s výjimkou monumentů, kde je vždy povoleno umístění více hráčů), ale také nutí hráče umístit své zbývající pěšáky pouze na pole pod právě obsazeným (všimněte si, že se umisťují "pěšáci", protože "dělníci" jsou jednou ze surovin hry, stejně jako obilí a kamení).
Po skončení fáze umisťování musí být dělníci hráčů nakrmeni obilím vyprodukovaným na polích. Produkce jednotlivých polí je závislá na záplavách Nilu, takže některá pole nemusí dávat obilí v každém tahu. Pokud hráč nemá dostatek obilí pro všechny své dělníky, musí si ho koupit za vítězné body (poměr je lepší pro hráče s lepšími obchodními schopnostmi, zaznamenanými na zvláštní dráze na hrací desce).
Poté se z vlastněných lomů získávají kameny, které se spolu s dělníky použijí na stavbu monumentů (pokud si na to dříve vyhradil právo).
Po skončení hry se body získané během hry (především stavba monumentů) přičtou k bonusům získaným splněním určitých podmínek na kartách sfing. Kdo má nejvyšší součet, stává se vítězem.
Hra online
Yucata (tahová)
Automatický překlad
The players are builders in Ancient Egypt, competing to get the most fame building different monuments requested by the Pharaoh (the Sphinx, the Obelisk, the Temple, and the Pyramid).
The game lasts 5 turns. In each turn, the players place their pawns on the board, along the banks of the Nile, getting the advantages shown on each square. On the right bank there are fixed squares where the players may get workers, improve their mercantile capabilities, influence the floods (and thus the fertility of the fields) and reserve the right to build the monuments (that are built only after all the placements are done). On the left bank the players may take cards that are deployed randomly on the 10 squares at the start of each turn; some of these cards are kept until the end of the game (cultivable fields, stone quarries, deities granting special advantages), while others are discarded after the use and offer multiple immediate advantages.
In Egizia, the twist on the worker placement mechanic is that the players must place their pawns following the course of the Nile, moving northwards (from the top to the bottom of the board, that is seen from the Mediterranean Sea). In this way, each placement not only blocks the opponents from choosing the same square (except monuments, where multiple players are always allowed), but also forces the player to place his remaining pawns only on the squares below the one he just occupied (note that "pawns" are placed, since "workers" are one of the resources of the game, like grain and stones).
When the placement phase is over, the workers of the players must be fed with the grain produced in the fields. The production of each field is based on the floods of the Nile, so some fields may not give grain each turn. If a player has not enough grain for all his workers, he has to buy it with Victory Points (the ratio is better for players with improved mercantile capabilities, recorded on a specific track on the board).
After that, stones are received from the owned quarries and used to build the monuments (if the right to do was reserved earlier) along with the workers.
When the game ends, the points scored during the game (mainly building the monuments) are added to the bonuses obtained fulfilling certain conditions on the Sphinx cards. Whoever has the highest total is the winner.
Online Play
Yucata (turn-based)