Originální popis hry
Hra New Bedford se odehrává v polovině 19. století, ve zlatém věku velrybářství, a dává vám možnost vybudovat stejnojmenné massachusettské město jako prosperující velrybářskou komunitu. Shromažďujte zdroje, přidávejte budovy s novými akcemi a spouštějte lodě na lov velryb. Vyplouvejte nejdéle, abyste si vybrali tu nejlepší možnost, ale čekejte příliš dlouho a velryby bude těžší ulovit. A nezapomeňte zaplatit posádce, až se lodě vrátí! Pečlivě vyvažujte hospodaření s časem a načasování, abyste získali co nejvíce bodů v této středně těžké hře s umisťováním dělníků a hospodařením se zdroji.
Podrobněji: V průběhu dvanácti kol se hráči střídají v umisťování dvou dělníků v každém kole, vždy po jednom. Deska města a velrybářská deska obsahují základní herní akce: odběr zboží (potraviny, dřevo, cihly), prodej zboží, stavbu budov, kotvení lodí a spouštění lodí na vodu. Tyto akce lze použít vícekrát za kolo, přičemž hráč, který tak učiní jako první v kole, získá bonus nebo více zboží či sníží počet zaplaceného zboží.
Většina budov přidává další akční políčka s novými akcemi, kombinovanými akcemi a silnějšími verzemi základních akcí. Cokoli postavíte, vlastníte, ostatní musí platit, aby je mohli používat, a vy za ně na konci hry získáváte body.
Za vyslání lodí na lov velryb musíte zaplatit a vybrat si, jak daleko je pošlete. Na konci kola se lodě přiblíží ke břehu a žetony velryb se náhodně losují. Lodě, které jsou nejdále, mají první šanci vybrat cenné vorvaně, ale jak se pohybují, ostatní mají možnost vyrazit dál a získat lepší výběr, případně vám zůstanou jen prázdná moře. V průběhu hry se velryby stávají vzácnějšími a prázdná moře častějšími. Jakmile loď dosáhne břehu, je třeba zaplatit určité procento ze zisku ("lay"), aby byly vybrané velryby zachovány.
Po dvanácti kolech se musí všechny lodě vrátit a hráči sečtou své body z budov, velryb a peněz navíc. Vyhrává nejvyšší skóre.
Automatický překlad
Set in the mid-1800s, the golden age of whaling, New Bedford gives you the chance to build the Massachusetts town of the same name into a thriving whaling community. Gather resources to add buildings with new actions and launch ships to go whaling. Go out longest for the best choice, but wait too long and the whales become harder to catch. And don't forget to pay your crew when ships return! Carefully balance time management and timing to earn the most points in this medium-weight worker placement and resource management game.
In more detail, over twelve rounds players take turns placing two workers per round, one at a time. The town board and whaling board contain basic game actions: taking goods (food, wood, brick), selling goods, building buildings, docking ships, and launching ships. These actions can be used multiple times per round, with the first player to do so in a round receiving a bonus or more goods or reducing the number of goods paid.
Most buildings add extra action spaces with new actions, combined actions, and more powerful versions of basic actions. You own whatever you build, with others needing to pay to use them and you earning points from them at game's end.
You need to pay to send ships whaling, choosing how far out to send them. At the end of the round, ships move closer to shore and whale tokens are drawn randomly. Ships that are farthest out have first chance to pick the valuable sperm whales, but as they move in, others have the opportunity to launch farther out and get a better pick, possibly leaving you with only empty seas. Over the course of the game, whales become more rare and empty seas more common. Once a ship reaches shore, a percentage of the profits (the "lay") must be paid in order to keep the whales selected.
After twelve rounds, all ships must return, and players total their points from buildings, whales, and extra money. High score wins.