Originální popis hry
Glen More II: Chronicles je pokračování hry Glen More, které oproti původní hře výrazně rozšiřuje herní možnosti.
Ve hře Glen More II: Chronicles každý hráč představuje vůdce skotského klanu z období od raného středověku do 19. století, který se snaží rozšířit své území a bohatství. Úspěch vašeho klanu závisí na vaší schopnosti učinit ve správný čas správné rozhodnutí, ať už jde o vytvoření nové pastviny pro dobytek, pěstování ječmene pro výrobu whisky, prodej zboží na různých trzích nebo získání kontroly nad speciálními památkami, jako jsou lochy a hrady.
Hra trvá čtyři kola, která představují čtyři hromádky destiček. Po každém kole probíhá bodovací fáze, ve které hráči porovnávají svůj počet sudů s whisky, skotů v domovském hradě, karet památek a osob s hráčem, který má v každé kategorii nejméně položek, a na základě relativního rozdílu získává vítězné body (VP). Po čtyřech kolech se udělují další VP za zlaté mince a některé památky, zatímco postihy za VP se vyhodnocují na základě velikosti území, přičemž se porovnává území každého hráče s nejmenším územím ve hře.
Základní mechanismus hry Glen More II: Kroniky a Glen More funguje stejně: Poslední hráč v řadě si vezme destičku z časové dráhy a postoupí na této dráze o libovolnou vzdálenost. Po zaplacení nákladů umístí tuto destičku na své území, přičemž tato destička aktivuje sama sebe a všechny sousední destičky, čímž spustí produkci surovin, bodů pohybu, VP atd. Poté přijde na řadu hráč, který je na řadě jako poslední.
Mezi vylepšení oproti původní hře Glen More patří větší kameny, lepší materiály, nová grafika, možnost každého hráče kontrolovat konec hry a úpravy vyvážení kamenů pro lepší křivku napětí. Hra je koncipována tak, že se skládá z jedné třetiny ze známých systémů, z jedné třetiny z nových mechanismů a z jedné třetiny z vylepšení hry Glen More.
"Kroniky" v názvu — soubor osmi rozšíření základní hry — jsou hlavní součástí těchto nových mechanismů. Každá Kronika přidává do základní hry nový herní prvek. Kronika "Highland Boat Race" například vypráví příběh závodu lodí, ve kterém musí vítěz jako první dorazit do svého domovského hradu poté, co se svou lodí propluje po řece přes území všech ostatních hráčů. Kronika "Kladivo Skotů" přidává na časovou dráhu neutrální hrací figurku "Angličana", kterou se hráči snaží ovládat, aby získali další tah — pokud si ho tedy mohou dovolit, protože se za něj platí pomocí tržního mechanismu. Všechny kroniky lze libovolně kombinovat, i když designér Matthias Cramer doporučuje, aby hráči používali pouze jednu nebo dvě, pokud nechtějí "monstrózní hru".
Další významnou změnou ve hře je možnost investovat do slavných Skotů té doby, kteří jsou zastoupeni prostřednictvím nového typu destiček "osoba". Osoby mají nejen vlastní bodování, ale také vyvolávají jednorázové nebo průběžné efekty na taktické desce klanu. To přidává novou vrstvu rozhodování, zejména proto, že průběžné efekty umožňují hráčům soustředit se na osobní strategii vítězství pomocí klanové desky.
—popis od vydavatele
Automatický překlad
Glen More II: Chronicles is a sequel to Glen More, expanding the gameplay substantially compared to the original game.
In Glen More II: Chronicles, each player represents the leader of a Scottish clan from the early medieval ages until the 19th century, a leader looking to expand their territory and wealth. The success of your clan depends on your ability to make the right decision at the right time, be it by creating a new pasture for your livestock, growing barley for whisky production, selling your goods on the various markets, or gaining control of special landmarks such as lochs and castles.
The game lasts four rounds, represented by four stacks of tiles. After each round, a scoring phase takes place in which players compare their number of whisky casks, scotsmen in the home castle, landmark cards, and persons against the player with the fewest items in each category and receives victory points (VPs) based on the relative difference. After four rounds, additional VPs are awarded for gold coins and some landmarks while VP penalties are assessed based on territory size, comparing each player's territory to the smallest one in play.
The core mechanism of Glen More II: Chronicles and Glen More functions the same way: The last player in line takes a tile from a time track, advancing as far as they wish on this track. After paying the cost, they place this tile in their territory, with this tile activating itself and all neighboring tiles, triggering the production of resources, movement points, VPs, etc. Then the player who is last in line takes their turn.
Improvements over the original Glen More include bigger tiles, better materials, new artwork, the ability for each player to control the end of the game, and balancing adjustments to the tiles for a better suspense curve. The game is designed to consist of one-third known systems, one-third new mechanisms, and one-third improvements to Glen More.
The "Chronicles" in the title — a set of eight expansions to the base game — are a major part of these new mechanisms. Each Chronicle adds a new gameplay element to the base game. The "Highland Boat Race" Chronicle, for example, tells the story of a boat race in which the winner needs to be the first to reach their home castle after navigating their boat along the river through all the other players' territories. The "Hammer of the Scots" Chronicle adds a neutral "Englishman" playing piece to the time track that players struggle to control to get an additional turn — if they can afford him, that is, as he is paid using the market mechanism. All Chronicles can be freely combined, although designer Matthias Cramer suggests that players use only one or two unless they want a "monster game".
Another major change to the game is the ability to invest in famous Scottish people of the time, who are represented through a new "person" tile type. Persons not only have their own scoring, they also trigger one-time or ongoing effects on the tactical clan board. This adds a new layer of decision making, especially since the ongoing effects allow players to focus on a personal strategy of winning through the use of the clan board.
—description from the publisher