Originální popis hry
Toto vydání Portorika obsahuje dalších 14 budov, které byly dříve vydány pod názvem Puerto Rico:
V Puerto Rico se hráči ujímají rolí koloniálních guvernérů na ostrově Puerto Rico. Cílem hry je nasbírat vítězné body odesíláním zboží do Evropy nebo stavbou budov.
Každý hráč používá samostatnou malou hrací desku s políčky pro městské budovy, plantáže a suroviny. Mezi hráče jsou rozděleny tři lodě, obchodní dům a zásoba surovin a dublonů.
Cyklus hry se surovinami spočívá v tom, že hráči pěstují plodiny, které směňují za body nebo dublony. Za dublony si pak mohou koupit budovy, které hráčům umožňují produkovat více plodin nebo jim dávají jiné schopnosti. Budovy a plantáže nefungují, pokud nejsou obsazeny kolonisty.
Během každého kola si hráči střídavě vybírají kartu role z těch, které jsou na stole (například "Obchodník" nebo "Stavitel"). Když je role vybrána, každý hráč může provést akci odpovídající této roli. Hráč, který si roli vybral, za to také získá malé privilegium - například výběr role "Stavitel" umožňuje všem hráčům postavit budovu, ale hráč, který si roli vybral, tak může v tomto tahu učinit se slevou. Nevyužité role získávají na konci každého tahu bonus v podobě dublonů, takže další hráč, který si danou roli vybere, si ponechá případný bonus v podobě dublonů s ní spojený. To hráče motivuje k tomu, aby v průběhu typické hry využili všechny role.
Puerto Rico používá mechaniku proměnlivého pořadí fází, kdy je žeton "guvernéra" na konci tahu předán po směru hodinových ručiček dalšímu hráči. Hráč s žetonem začíná kolo tím, že si vybere roli a provede první akci.
Hráči získávají vítězné body za vlastnictví budov, za přepravu zboží a za obsazené "velké budovy." Nasbírané žetony přepravy každého hráče jsou uloženy lícem dolů a jsou v hodnotách jedna nebo pět. To zabraňuje ostatním hráčům, aby mohli určit přesné skóre jiného hráče. Zboží a dublony jsou umístěny tak, aby na ně ostatní hráči dobře viděli, a hráč si může vždy vyžádat jejich celkové hodnoty. Jakmile hra vstoupí do pozdějších fází, neznámé množství přepravních žetonů a jejich nominální hodnoty vyžadují, aby hráči zvážili své možnosti, než se rozhodnou pro roli, která může ukončit hru.
Nové budovy jsou: Akvadukt, Lesní dům, Černý trh, Skladiště, Hostinec, Kostel, Obchodní stanice, Malé přístaviště, Maják, Knihovna, Továrna na speciality, Síň odborů, Klášter a Socha.
Automatický překlad
This edition of Puerto Rico contains 14 additional buildings, previously released as Puerto Rico: Expansion I â New Buildings.
In Puerto Rico players assume the roles of colonial governors on the island of Puerto Rico. The aim of the game is to amass victory points by shipping goods to Europe or by constructing buildings.
Each player uses a separate small board with spaces for city buildings, plantations, and resources. Shared between the players are three ships, a trading house, and a supply of resources and doubloons.
The resource cycle of the game is that players grow crops which they exchange for points or doubloons. Doubloons can then be used to buy buildings, which allow players to produce more crops or give them other abilities. Buildings and plantations do not work unless they are manned by colonists.
During each round, players take turns selecting a role card from those on the table (such as "Trader" or "Builder"). When a role is chosen, every player gets to take the action appropriate to that role. The player that selected the role also receives a small privilege for doing so - for example, choosing the "Builder" role allows all players to construct a building, but the player who chose the role may do so at a discount on that turn. Unused roles gain a doubloon bonus at the end of each turn, so the next player who chooses that role gets to keep any doubloon bonus associated with it. This encourages players to make use of all the roles throughout a typical course of a game.
Puerto Rico uses a variable phase order mechanic, where a "governor" token is passed clockwise to the next player at the conclusion of a turn. The player with the token begins the round by choosing a role and taking the first action.
Players earn victory points for owning buildings, for shipping goods, and for manned "large buildings." Each player's accumulated shipping chips are kept face down and come in denominations of one or five. This prevents other players from being able to determine the exact score of another player. Goods and doubloons are placed in clear view of other players and the totals of each can always be requested by a player. As the game enters its later stages, the unknown quantity of shipping tokens and its denominations require players to consider their options before choosing a role that can end the game.
The new buildings are: Aqueduct, Forest House, Black Market, Storehouse, Guesthouse, Church, Trading Post, Small Wharf, Lighthouse, Library, Speciality Factory, Union Hall, Cloister, and Statue.